• امروز : جمعه - ۴ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 14 - شعبان - 1445
  • برابر با : Friday - 23 February - 2024
0

بررسی لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته نبوده است – خط و نقد | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 10900
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰:۳۲
بررسی لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته نبوده است – خط و نقد | اخبار ایران و جهان

وی با بیان اینکه مخاطب ما در مجلس به ویژه در برنامه هفتم خانواده است، افزود: شاید در جایی در برنامه هفتم از خانواده نام برده نشود اما موضوع را معطوف به خانواده انجام می‌دهیم مثلا بحث ما در حوزه کالابرگ، در حوزه اقتصادی مربوط به سبد اقتصادی خانواده برای جبران تورم است. رییس مجلس […]



وی با بیان اینکه مخاطب ما در مجلس به ویژه در برنامه هفتم خانواده است، افزود: شاید در جایی در برنامه هفتم از خانواده نام برده نشود اما موضوع را معطوف به خانواده انجام می‌دهیم مثلا بحث ما در حوزه کالابرگ، در حوزه اقتصادی مربوط به سبد اقتصادی خانواده برای جبران تورم است.

رییس مجلس بیان کرد: مجلس در سال ۱۴۰۱ و زمان حذف ارز ترجیحی به صورت دقیق مصوب کرد که دولت مجاز است ارز ترجیحی را حذف کند و اگر حذف کرد حتما سبد کالابرگ الکترونیکی را به خانواده براساس قیمت شهریور ماه ۱۴۰۰ در ۱۴۰۱ ارایه کند زیرا خانواده برای ما مهم بوده البته دولت این کار را انجام ‌داد اما تا بستر آن آماده شود با تأخیر انجام شد. اگر در زمان خودش انجام می‌شد یک بخش از نابسامانی فعلی را مواجه نبودیم.

قالیباف با بیان اینکه در حوزه فرهنگی در برنامه هفتم توسعه، سبد فرهنگی خانواده مدنظر است، گفت: به طور خاص معتقدیم که این بحث از کودکی به ویژه پیش‌دبستانی و مهدکودک شروع می‌شود. در آموزش و پرورش مهم ترین موضوعات تربیتی، آموزشی و همه موعوضاتی که در طلاق، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی است، ریشه تربیتی مهم است که متأسفانه در این بخش موفق نبودیم.

وی ادامه داد: در صحن علنی مجلس تاکید کردم که در ۲۰ سال گذشته حدود ۱۸ یا ۱۹ نفر وزیر و سرپرست در حوزه آموزش و پرورش جابجا کردیم و این اقدام موجب بی‌ثباتی در مدیریت وزارت آموزش و پرورش شده است البته مشکلات دیگری هم وجود دارد؛ اگر به برنامه هفتم توجه کنید بر این موضوع متمرکز شدیم و باید آموزش و پرورش را به هر شکل ممکن دنبال کنیم.

مربی مناسبی برای حوزه پرورشی و تربیتی در مدارس نداریم

رییس مجلس با بیان اینکه زمان و مربی مناسبی برای حوزه پرورشی و تربیتی در مدارس نداریم، افزود: این موارد را در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کردیم زیرا موضوعات مهمی بود. در مورد بحث معلمان و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و تحقق برنامه تحول آموزش و پرورش نیز بیش از ۱۲ تا ۱۳ حکم خاص آموزش و پرورش از حوزه توسعه کاربردی تا بخش‌های در با دقت نوشته شده است.

قالیباف گفت: ریشه موضوع حجاب و عفافی هم که برخی از دانشجویان اشاره کردند از همان حوزه مدرسه و خانواده است یعنی همیشه تأکید دارم که اگر به ۵ «میم» در مدیریت و حکمرانی توجه شود موثر خواهد بود؛ این میم‌ها شامل منزل (خانواده)، مسجد، مدرسه، محله و مجازی است. این ۵ میم را باید از همان دوران طفولیت در مجموعه مدیریتی‌مان مدنظر قرار گیرد البته موضوع خانواده و بحث آموزش و پرورش مهم است. به ریشه های حجاب نیز که نوعی آسیب است می‌توان در حوزه تربیتی توجه کرد.

وی ادامه داد: برخی دانشجویان اشاره کردند که لایحه حجاب و عفاف پشت درهای بسته تصویب شد در حالی که این لایحه از روز نخست در تمام رسانه ها مطرح شد و بر روی سایت مجلس قرار گرفت. همچنین بنده با گروه های مختلف جلسه برگزار کردم چون در کمیسیون براساس اصل ۸۵ رسیدگی می شد حتی مصوباتی که نهایی می شد، نظرات نمایندگان و نخبگان جامعه هم در مورد طرح ارایه و اعمال می شد و به هیچ وجه بررسی این لایحه پشت درهای بسته نبوده است.

وی یادآور شد: درباره اینکه چرا بر اساس اصل ۸۵ آن را بررسی کردیم باید بگویم که زیرا سرعت عمل می خواستیم؛ این لایحه دو فوریتی بود و به دو فوریت آن رأی داده نشد و یک فوریتی شد. اگر از مسیر صحن پیش می رفتیم بررسی آن حداقل یک سال تا یک سال و نیم طول می کشید در حالی که باید آن را در زمان کوتاهی تعیین تکلیف می کردیم و این موضوع به صورت اصل ۸۵ بررسی شد، می توانید اطلاعات بررسی آن را در اینترنت جستجو کنید و در تمامی سایت ها وجود دارد و از این طرح دفاع می کنم؛ این طرح زمانی که لایحه‌ی آن ارایه شد فقط به جرم انگاری توجه شده بود اما اکنون گروه های ایجابی و بخش های فرهنگی و آموزشی، تقویتی و وظایف دستگاه های دولتی و سایر دستگاه ها مدنظر قرار گرفت و جرم انگاری ها هم انجام شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص سربازی گفت: موضوع سربازی یکی از مباحث مربوط به خانواده است. رهبر معظم انقلاب به ستاد کل تاکید کردند که نیاز به بازنگری در حوزه سربازی داریم و در این رابطه هماهنگی خوبی بین مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت. امروز قریب به ۱۰ برابر متوسط حقوق سربازان افزایش یافته و این به معنای نگاه به موضوع خانواده است، سربازی که متاهل است به ویژه در مناطق عملیاتی ۹۰ درصد حقوق یک کادر را دریافت می کند پس موضوع جوان و خانواده برای مجلس، دولت و نیروهای مسلح در اولویت قرار دارد.

وی یادآور شد: در گذشته به سربازان حقوق ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می شد و حتی کرایه راه و رفت و برگشت سربازها تامین نمی شد، حتی فرزندان خانواده های مستضعف به مرخصی نمی رفتند اما در حال حاضر به این مسایل توجه شده و سربازانی که تخصص دارند بکارگیری می شوند و پیش بینی کردیم که متوسط خدمت را به روش های مختلف کاهش دهیم؛ این از نکات مهمی است که در بحث خانواده و جوانان مدنظر قرار گرفته است. سربازی امر مقدسی است و حتما لازم است هر جوانی به سربازی بیاید پس در اصل این بحث هیچ گونه شک و تردیدی نیست و باید انجام شود و قانون هم وجود دارد اما چگونگی آن بسیار مهم است و به این مهم هم توجه شده است.

رییس مجلس افزود: در بحث قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال ۱۳۸۴ که در مورد ماده ۵۸ توضیحاتی ارایه شد یکی از اشکالات ما در حوزه قانونگذاری، نبود قوانین جامع است. یعنی در حال حاضر حدود ۱۲ هزار قانون و به طور تقریبی نزدیک به ۱۰۰ هزار دستورالعمل، بخشنامه و مقررات داریم که در این رابطه بعضی از موضوعات فراموش شده است. یکی از موضوعاتی که در مجلس یازدهم دنبال می کنیم و توانستیم این کار را هم پیش ببریم و از هوش مصنوعی نیز برای آن استفاده کنیم، تنقیح قوانین است تا بتوان قوانین را به گونه ای مرتب و منظم کرد. به عنوان مثال به ۵۸ تا ۵۹ قانون مادر و جامع تبدیل شوند و همه این قوانین یکجا جمع آوری و ناسخ و منسوخ مشخص شود. در مواردی تکرار قانون داریم و این موضوع از مشکلات جدی است. به فضل الهی در تلاش هستیم با تنقیح قوانین و استفاده از ظرفیت حقوقدانان در بخش های مختلف و فناوری بتوان قوانین جامعی را تصویب کنیم.

قالیباف اضافه کرد: فکر کنم ۵۸ تا ۵۹ قانون جامع داریم که اطلاعات آن در ذهنم نیست. بیش از ۳۰ قانون تنقیح شده و مابقی آن را نیز تا پایان دوره انجام خواهیم داد تا بر این اساس بتوان مشکلاتی که وجود دارد و برخی دانشجویان نیز به آن اشاره کردند را رفع کرد و به نوعی آشفتگی را نظم و نسخ دهیم.

فضای مجازی نیازمند حکمرانی، ضوابط و مقررات است

رییس مجلس در مورد بحث مربوط به فضای مجازی گفت: فضای مجازی نیازمند یک حکمرانی و ضوابط و مقررات است. در این تردید نکنیم در اینجا هرگونه اختلاف نظری باشد روی چگونگی این کار است.به عنوان مثال مشاغلی که در حوزه فضای مجازی فعال هستند و همین غذایی که جابه جا می شود، در منازل تولید غذا توزیع آن و نوع کالا و نظارت، بهداشت، حمل و نقل و سلامت آن همه حکمرانی است و شبیه این مسایل را نیز در حوزه فرهنگ و امنیت داریم، عین این را همه بخش ها این نظارت را داریم.

وی اضافه کرد: اگر این نظارت در خارج از فضای مجازی است باید به صورت دقیق تر در آن فضا انجام شود و نباید در این رابطه تردید داشت و باید این کار را انجام داد اما در مورد چگونگی آن باید بحث و گفت وگو کرد تا به صورت دقیق انجام شود و موضوعاتی مانند سرعت اینترنت، چگونگی نظارت، رعایت حوزه شخصی افراد و بر هم نزدن فرصت های شغلی و اقتصادی و عدم ایجاد مشکل برای کسب وکارها باید مدنظر قرار گیرد. این گونه نباشد که یک شبه شغل فردی که در فضای مجازی به عنوان سرقفلی کار می کند و ۵ یا ۱۰ سال است کار خود را در یک سکو جلو برده را تعطیل کنیم، باید وضعیت کاسبی این فرد مدنظر قرار گیرد و این ها مشکلاتی است که باید به آن ها به صورت جدی توجه شود تا بتوان این بحث را با دقت پیش برد.

قالیباف با اشاره به فعالیت مجلس در حوزه نظارتی گفت: نظارت ماموریت دوم ما است؛ یکی از دستگاه های نظارتی ما دیوان محاسبات و دیگری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است. تذکرهای شفاهی و کتبی و طرح سوالات نمایندگان به صورت منطقه ای و ملی، تحقیق و تفحص، استیضاح و اعمال ماده ۲۳۴ از ابزارهای نظارتی است. اگر مجلس به این اعمال ماده ۲۳۴ رای موافق داد و تخلف برای مجلس محرز شد آن را به قوه قضاییه ارجاع خواهیم داد و قوه قضاییه باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث نظارت، نظارت های میدانی و ستادی است گفت: هر وزیری که می خواهد انتخاب شود باید برنامه خود را به صحن برای رأی اعتماد ارایه کند و ما همه این برنامه ها را در سیستم ثبت و ضبط می کنیم و قابل پیگیری است. در سه شنبه های نظارتی و یا در زمان استیضاح وزرا یا در جریان طرح سوالات و در هر فرصتی برنامه های وزرا در زمان رأی اعتماد را از آن ها مطالبه خواهیم کرد. همچنین در پروژه های مربوط به شهرستان ها و ملی سرکشی ها تنها توسط اینجانب انجام نمی شود و نواب مجلس و کمیسیون های تخصصی نظارت های تخصصی خود را انجام می دهند.

رییس مجلس ادامه داد: از سویی برگزاری جلسات تنها مربوط به صحن علنی نیست بلکه کمیسیون های تخصصی نیز ۲ روز در هفته تشکیل جلسه می دهند و وزرا و رؤسای سازمان ها با حضور در این جلسات در مورد مسایل جامعه گزارش می دهند و مجلس هم در این بخش وظیفه خود را انجام داده البته ما در راستای همه این مباحث و در زمانی که کار مطالبه گری را انجام می دهیم، از سختی کار اجرا مطلع هستیم پس هیچ موقع پیگیری و توقعات خارج از توان را مدنظر قرار نمی دهیم البته نه به گونه ای که به مردم اجحاف و ظلم شود. مجلس به هیچ بخشی از لایحه برنامه هفتم که می خواست مالیات و قیمت ها را بالای ۷۵ درصد افزایش دهد، رای نداد یعنی در آنجا ملاحظه مردم را داشتیم.

قالیباف بیان کرد: در جایی هم که حرف از اصلاح ساختار بودجه می زنیم باید تاکید کنم که یکی از کارهای ماندگار این مجلس اصلاح آیین نامه ماده ۱۸۲ در مورد رسیدگی به بودجه است. در بودجه بحث تورم تراز عملیاتی مهم است بدان معنا که ظرفیت درآمدهای پایدار دولت همچون عوارض گمرکی، بحث مربوط به سود بازرگانی، مالیات، فروش از مولدسازی املاک و دارایی ها و اوراق بتواند با هزینه های جاری همپوشانی داشته باشند. در این بخش در حال حاضر حدود ۳۰۰ همت ناترازی وجود دارد که ما باید این را از بخش مربوط به انفال یعنی از معادن، فروش نفت، میعانات گازی و گاز تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد سالمی داشته باشیم باید درآمد و هزینه جاری و درآمدهای پایدار یعنی درآمد خود دولت را برای هزینه های جاری قرار دهیم نه درآمدی که از انفال و سرمایه که باید برای توسعه و پیشرفت کشور صرف شود.

رییس مجلس یادآور شد: برای نخستین بار در سال گذشته قانون آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح و رسیدگی به بودجه را دو مرحله ای کردیم لذا باید دولت در وهله اول شاخص های مربوط به میزان منابع و مصارف و کلیتی که درباره احکام فقط بودجه ای باشد را در لایحه پیش بینی و به مجلس ارسال کند و ما آن را بررسی و تصویب خواهیم کرد سپس آن را پس از تصویب به دولت بر می‌گردانیم تا جداول و جزییات را بدهد پس دیگر دولت نمی تواند سقف منابع و مصارف را تغییر دهد و مجلس حق ندارد به منابع و مصارفی که در مصوبه قبلی خودش آمده دخل و تصرفی کند. در برخی موارد در مجلس و شاید در دولت منابع فرضی پیش بینی می شد که ممکن است بعدا تحقق پیدا نکند یا به میزانی که دیدیم تحقق پیدا نکند. برای منابعی که قطعی نیست مصارف قطعی در بخش هزینه‌ها پیش‌بینی شود و یک مرتبه کسری بودجه رقمی وارد شود. این کسری بودجه به معنای تورم و دست کردن در جیب مردم است. این یکی از امکانات و اتفاقات خوبی بوده که محلس یازدهم در اصلاح ساختار بودجه انجام داد.

قالیباف با بیان اینکه بحث صندوق های بازنشستگی و اصلاح ساختار بودجه از کارهای ریشه‌ای و مهم و اساسی مانند قانون راهبردی است افزود: به طور مثال در بحث کسب وکار ، بیشتر کسب و کارهای جدید در حوزه جوانان است. با این قانونی که مجلس تصویب کرد در پنجره واحد چه اتفاق بزرگی افتاد. هر کسی هر شغلی را که بخواهد دنبال کند یا ظرف ۳ روز یا ظرف ۳ ماه می تواند به نتیجه برسد؛ در حوزه هایی که نیاز به تایید محور است به این معنا است که وقتی درخواست خود را ثبت کرد باید پس از ۳ ماه از طریق یک درگاه و نه حضوری جواب را بگیرد یا اینکه موضوع ثبت محور است پس از ۳ روز از زمانی که درخواست خود را ثبت کرد باید پاسخ داده شود این شغل ها نیز مشخص است که کدام هستند. پس از ۳ روز حتی اگر تایید و یا عدم تایید نکردند، باز هم پاسخ ندادن به معنای تایید است.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم اقداماتی در بحث خانواده، شغل، دولت هوشمند و سیستم هوشمند، کاهش فساد و کاهش هزینه ها انجام داده است، گفت: در جلسه سران این موضوعات مورد بحث قرار می گیرد و دنبال و هماهنگی انجام می شود، برخی موضوعات وجود دارد که زمان نیست که در مجلس و دولت به آن رسیدگی شود یعنی کارهای فوری و فوتی هستند که در آنجا با همکاری و همفکری براساس مصوبات پیش می بریم.

پرداختن به حل ریشه‌ای مسایل در مجلس یازدهم

قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم، مجلس فعالی بوده و به مسایل ریشه ای و اساسی پرداخته است، گفت: مجلس یازدهم کاملا یک نقشه راه مشخص داشت البته حتما جاهایی است که اشکالات و نقاط ضعفی بوده که باید تلاش کنیم آن‌ها را برطرف کنیم اما به هر حال مجلس کاملا یک نقشه راه مشخص دارد. یکی از ویژگی های این مجلس این بود که هم افراد با تجربه بالای مدیریتی در مجلس داشتیم، فرمانداران خوب، وزرای خوب، استانداران خوب، مدیران کل خوب، معاون وزرای خوب در مجلس بودند، نمایندگان ادوار کارکشته ای داشتیم و یکی از ویژگی های برجسته دیگر مجلس جوانان باسواد، به روز، دقیق، پرتحرک در مجلس بود، ترکیب مجلس ترکیب خوبی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه اول ما دغدغه مردم بود و همیشه منافع مردم را بر هر موضوع دیگری در کارمان ترجیح دادیم. از این که مردم اعتماد کردند به بنده و همکارانم رأی دادند، امیدوارم توانسته باشیم خواسته های آن ها را در حد توان و بضاعت‌مان پیش برده باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکرده باشیم.



Source link

لینک کوتاه : https://khatonaghd.ir/?p=10900

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
بازی های آسیایی بازی های پاراآسیایی هانگژو ۲۰۲۲ بازی‌‎‎های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ باشگاه استقلال تهران باشگاه پرسپولیس بسکتبال تمرینات تیم فوتبال پرسپولیس تیم فوتبال آلومینیوم اراک تیم فوتبال استقلال تهران تیم فوتبال استقلال خوزستان تیم فوتبال الاتحاد عربستان تیم فوتبال النصر عربستان تیم فوتبال الهلال عربستان تیم فوتبال امید ایران تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان تیم فوتبال سپاهان اصفهان تیم فوتبال شمس آذر تیم فوتبال صنعت نفت آبادان تیم فوتبال فولاد خوزستان تیم فوتبال نوجوانان ایران تیم فوتبال پرسپولیس تیم فوتبال پیکان تهران تیم ملی بسکتبال تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی والیبال ایران تیم ملی کاراته تیم ملی کشتی آزاد تیم‌فوتبال تراکتور جواد نکونام رضا عنایتی رقابتهای انتخابی المپیک فدراسیون فوتبال فوتبال قهرمانی آسیا لیگ برتر فوتبال ایران لیگ قهرمانان فوتبال آسیا مسابقات قهرمانی آسیا مسابقات قهرمانی جهان والیبال وزارت ورزش و جوانان وزنه برداری کرونا کشتی کشتی آزاد کشتی فرنگی