• امروز : دوشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۰
  • برابر با : 8 - رمضان - 1442
  • برابر با : Monday - 19 April - 2021
77
فعال دانش‌جویی در گفت‌وگو با خبرنگار خط و نقد؛

بحران آموزش زیر سایه بحران ویروس کرونا

  • کد خبر : 798
  • 25 فروردین 1399 - 12:04
بحران آموزش زیر سایه بحران ویروس کرونا
کلاس‌های مجازی همزمان با شیوه کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، جایگزین کلاس‌های حضوری شد و همه دانشگاه‌ها ادعای برگزاری مطلوب کلاس‌های مجازی را دارند.

به گزارش خط و نقد، تعطیلی دانشگاه ها به دلیل گسترش ویروس کرونا که از اقدامات اولیه دولت برای مهار این بحران بود، وزارت علوم و تحقیقات طی پروتکل های آموزشی، ادامه روند تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از اختلال آن را به دانشگاه ها ابلاغ و اجرای آن را الزامی دانست اما در این راستا دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی دانشگاه ها ابراز نارضایتی کرده و نسبت به سیاست های وزارت علوم برای برگزاری کلاس های ترمیک واکنش نشان دادند.

حامد نایب، سخنگوی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در گفتگو با خط و نقد درخصوص ادامه ترم تحصیلی از طریق فضای مجازی گفت: آموزش مجازی در دوران تعطیلات کرونا تصمیم درستی بود اما اجرای این سیاست به شرطی که به صورت درست و با بازده علمی قابل قبولی همراه باشد، مطلوب دانشجویان است.

وی افزود: دانشجویان هنگام انتخاب رشته در دفترچه رشته های مجازی را هم مد نظر داشته اند اما اگر مشتاق تحصیل به این شیوه‌ی آموزشی بودند هیچ وقت رشته های حضوری را انتخاب نمی کردند.در موقعیت فعلی با وجود اینکه عملا دانشجو و دانشگاه چاره‌ی ای جز ادامه‌ی روند تحصیل ندارند ولی استفاده از سامانه های ناکارآمد هم چیزی جز رفع تکلیف به نظر نمی رسد.

نایب در مورد معایب و مزایای این نوع آموزش تصریح کرد: آموزش مجازی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از هفته‌ی اول فروردین به صورت آزمایشی و از ۱۶ فروردین به صورت رسمی آغاز شده اما به علت زیرساخت ها و محدودیت هایی که دانشگاه با آن مواجه است فعلا در وضعیتی نبوده است که رضایت دانشجوها را به همراه داشته باشد. در این راستا نظرسنجی هایی که انجام شد هم کاملا گویای این مطلب بوده و ۷۸ درصد نارضایتی از سامانه‌ی فعلی وجود داشته است که البته ۲۳ درصد هم از سامانه رضایت کافی ندارند و این تعداد از دانشجویان هم فقط برای این که ترم را به اتمام برسانند و از برنامه های خود عقب نمانند، راه سازش با سامانه را در پیش گرفتند.

دریافت شهریه‌ی کامل از دانشجویان شبانه

این فعال دانشجویی، عدم دسترسی برخی از دانشجویان به اینترنت (محدودیت مالی یا سکونت در مناطقی که آنتن‌دهی در آنها مطلوب نیست)، نبود نظارت بر روند تدریس اساتید و عدم کیفیت جزوات ارائه شده را از مایب آموزش مجازی دانست و افزود:  محول کردن تهیه‌ی پاورپوینت های هر درس به تعدادی از دانشجویان و بارگزاری مطالب به عنوان جلسات درسی و وادار کردن دانشجو به مطالعه‌ی کتاب درسی بدون تدریس مباحث هم مواردی از شکایت دانشجویان بوده که تا امروز با آن ها مواجه شده ایم.

نایب با بیان اینکه در ترم جاری فقط دو یا سه هفته از امکانات آموزش حضوری استفاده شده است، گفت: دریافت شهریه‌ی کامل از دانشجویان شبانه، اعتراض این دانشجویان را دز پی داشته است. افزون بر هزینه ای که برای شهریه‌ی تحصیلی پرداخت می کنند ملزم به پرداخت هزینه های آموزش مجازی هم خواهند بود که با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی دانشجویان، دور از انصاف به نظر می رسد.

وی ادامه داد: بیشترین حق اعتراض را برای دانشجویان فنی و مهندسی و علوم پایه قائل هستیم. امکان یادگیری برخی از دروس به صورت مجازی برای این عزیزان یا وجود ندارد و یا بسیار دشوار است کما اینکه جلسات حل تمرین هم برگزار نمی‌شود.

بحران کرونا را به مثابه توفیق اجباری برای ارتقای سطح آموزش مجازی دانست

این فعال دانشجویی منع نشدن دانشجویان از شرکت در آزمون‌های ارشد و دکتری با گذراندن دروس به صورت مجازی را از محاسن این طرح دانست و افزود: محدودیت فضای خوابگاه در دانشگاه شهید مدنی اتمام ترم و فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجوها را ضروری کرده تا با ورود دانشجویان جدید در مهرماه مشکلی بابت اسکان نداشته باشیم و ادامه‌ی ترم در وضعیت فعلی فقط با آموزش مجازی امکان پذیر است.

حامد نایب  بحران کرونا را به مثابه توفیق اجباری برای ارتقای سطح آموزش مجازی دانست و ادامه داد: بحران کرونا یک توفیق اجباری است تا دانشگاه‌ها برای آموزش به شیوه های نوین آماده شوند. اما باید توجه کرد که آموزش مجازی امری لازم ولی کافی نیست و پیشنهاد شورای صنفی برای ترم جاری این بود که تمدید ترم صورت بگیرد و آموزش مجازی به شیوه‌ی صحیح‌تر در کنار کلاس‌های حضوری ادامه داشته باشد که البته لازمه‌ی این مهم نیز فراهم شدن شرایط سلامت جامعه است.

وی در انتها به نحوه تعامل مسئولان دانشگاه اشاره کرد و گفت: شورای صنفی، در این دوره تعامل و همکاری خوبی در زمینه‌ی احقاق حقوق دانش‌جویان با مسئولین داشته است. اما در زمینه اعتراضاتی که به عنوان نماینده‌ی دانش‌جو به گوش مسئولین رسانیدم علیرغم وعد‌ه هایی که برای اصلاح سیستم آموزشی داده شده بود تاکنون شاهد تغییری نبوده‌ایم.

لینک کوتاه : https://khatonaghd.ir/?p=798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.